De Klomp is een cultuur historische muzikale vereniging die tijdens de crisisjaren in 1938 is opgericht. Toentertijd was er veel armoe en weinig geld te besteden voor het uitoefenen van een muzikale hobby met dure instrumenten. Aan de Oisterwijks weg in Moergestel waren een aantal zeer creatieve mannen die daar een oplossing voor bedacht hadden, en dat was een hermenieke veur èrme miensen, ging talent of cent. Toen is de huidige mirlitonfanfare ontstaan die heden ten dagen nog steeds bestaat.
Wij gaan gekleed in boerenkledij anno 1938 die aan vernieuwing toe is. Het begeleidende instrumentarium -zoals slagwerk en accordeons- is toe aan vervanging en noodzakelijk onderhoud. Ook proberen we kosteloos een 4 á 5 keer per jaar op te treden in een van de verzorgingstehuizen in en rondom Moergestel.