Muziekvereniging Excelsior Oploo werd in 1909 opgericht als fanfare waardoor de bezetting nog steeds overwegend het karakter heeft van een fanfarekorps. Naast het blaasorkest bestaat de vereniging ook uit een leerlingenorkest en een slagwerkgroep(en). De muziekvereniging is een zeer actieve vereniging die midden in de gemeenschap staat en regelmatig optredens verzorgt in eigen dorp. De opleiding is in handen van Kunstencentrum Louis.
Met nieuwe softshell jassen kan het blaasorkest bij buitenoptredens niet alleen comfortabel spelen, maar ook als één geheel een professionele en verzorgde indruk maken. Zo versterken we onze uitstraling en vertegenwoordigen we onze vereniging op een passende manier.