Spakenburg, botters en visserij zijn al lange tijd met elkaar verbonden. Na de afsluiting van de Zuiderzee in 1932 verminderde het aantal vissers snel en daarmee ook de botters. Veel werden er gesloopt, verkocht of 'afgezonken'.
Het tij keerde in de jaren 80 en 90 en kwam de waardering voor dit bijzondere schip terug. De BU 210 is de laatste botter die in 1986 op de Botterwerf in Spakenburg is gebouwd en wordt sinds die tijd ingezet voor educatie en recreatie. Erop varen is een belevenis.
Een botter is een houten vissersschip dat alleen kan varen als er goed en vakkundig onderhoud plaatsvindt. De beste plek daarvoor is de botterwerf in Spakenburg. De jaarlijkse kosten van onderhoud en vervanging zijn vrij fors; gemiddeld 15.000 euro. Door het schip te verhuren met (vrijwillige) schippers kan een deel van die kosten worden gedekt, maar er zijn altijd andere fondsen nodig om dit bijzondere schip te kunnen laten varen, erover te leren en ervan te genieten.