Het Boterkerkje met haar eeuwenoude geschiedenis verdient een prominente plek binnen de gemeente Oirschot. Cultuur is de rode draad. De vrijwilligers van het Boterkerkje zetten zich hiervoor enthousiast in. Stichting Het Boterkerkje heeft als doelstelling, het sfeervolle oudste (rijks)monument van Oirschot voor de toekomst te behouden. Dat betekent, het kwetsbare gebouw op een verantwoorde manier onderhouden en ten goede laten komen aan de Oirschotse samenleving.
De entree van het Boterkerkje is sterk verouderd. Dat geldt ook voor het huidige oude en slecht toegankelijke toilet. Om de activiteiten beter te kunnen faciliteren is een aanpassing en modernisering van de entree dringend gewenst. De toegankelijkheid voor mensen met een rollator en rolstoel zal worden verbeterd. Onderdeel van de aanpassing zijn twee goed toegankelijke toiletten en een kleine pantry met water, koelkast, magnetron, koffiezetapparatuur en dergelijke.