De Buurt en de Buurtspraak bestaan al sinds 1596, maar waarschijnlijk eerder. De Buurt is veranderd van een "lokale overheid" naar een betrokken gemeenschap met een cultuurhistorische blik in de moderne maatschappij. Wij zijn bezig ons om te vormen naar een platform voor burgerparticipatie. Een moderne invulling van de historische erfenis.
Onze website en ons promotiemateriaal zijn sterk verouderd en is niet meer aansprekend. Daarmee spreken we de bevolking van Ede niet goed aan. Het is belangrijk dat de Buurt ook gedragen wordt door de huidige inwoners. We zijn beslist geen historisch genootschap.