Carnavalsverenging de Dwarsliggers is opgericht op 25 september 1958. De naam De Dwarsliggers is een verwijzing naar de dwarsbalk uit het wapen van de gemeente Renkum.
Het doel van de vereniging is carnavalsviering te stimuleren en te verzorgen, waarbij er specifieke aandacht uitgaat naar ouderen, gehandicapten en kinderen.
Met de opbrengst van deze actie organiseren wij carnavalsactiviteiten voor bewoners van de verzorgingshuizen Overdal, Mooiland, Hoogstede en Beekdal. Het geld wordt besteed aan de aankleding, muziek, optredens en overige kosten die bijdragen aan een gezellige en onvergetelijke carnavalssfeer. Daarnaast bezoeken wij basisscholen in de omgeving om kinderen kennis te laten maken met carnaval en de verbinding tussen jong en oud te versterken.