Sinds de oprichting in 1991, is onze vereniging actief voor het behoud van de WR 173, een Wieringer aak uit 1916. Wij proberen de WR 173 als varend cultuurhistorisch monument in authentieke staat te behouden. Daarnaast proberen we de kennis van het schip, haar geschiedenis, het gebruik van het schip en de visserij van toen en nu, maar ook de kennis over het wad en zijn flora en fauna uit te dragen tijdens tal van activiteiten.
Om de aak varende te houden, zijn er tal van mensen het hele jaar op vrijwillige basis druk bezig met het onderhoud van de WR 173. Dit vergt echter veel tijd en geld. Om de kosten laag te houden, doen we veel zelf. Denk hierbij aan het schilderwerk, vervangen van touwen, kleine lekkages breeuwen en motoronderhoud. Echter grote projecten als een dek vernieuwen of gangboorden vervangen, worden uit besteed. Het sloopwerk doen we uiteraard zelf.
Een kleine bijdrage in een grote restauratie.